Forløb består af en række undervisningsforløb samt årsplaner til 4.-7. klasse.
Forløbene er opdelt i klassetrinnene 4.-5. klasse og 6.-7. klasse, således at det er nemt at finde et egnet undervisningsforløb til sin klasse. I forløbene samles faglig viden og praktiske færdigheder, som ”krydres” med fagets innovative dimension og har fokus på elevernes sproglige udvikling. Derigennem får eleverne en oplevelse af fagets helhed og en forståelse for fagets anvendelsesmuligheder uden for skolen. Forløbene er tænkt ind i en faglig progression, således at den rækkefølge, de i årsplanerne er placeret i, indikerer hvor i årsplanlægningen vi forestiller os, at forløbet vil gøre sig bedst.
Årsplanerne er redaktørens forslag til arbejdet med årets faglige indhold og tager udgangspunkt i Fælles Mål. Vi har valgt at udarbejde to årsplaner. En årsplan for 4.-5. klasse og en for 6.-7. klasse. Da det vejledende timetal skal deles mellem fagene madkundskab og håndværk og design, er det den enkelte skole, der selv fordeler antallet af timerne på de to fag. Ligeledes er det også den enkelte skole, der bestemmer, på hvilke klassetrin faget skal varetages. Vores erfaring er, at eleverne ofte undervises i madkundskab i to år. Vi har derfor udarbejdet årsplanerne således, at de også kan anvendes i forlængelse af hinanden, uanset på hvilket klassetrin der undervises i faget. Det giver også læreren mulighed for selv at vælge og sammensætte årsplanen til det aktuelle klassetrin.